yes/no
JA/NEJ
- en udendørs udstilling i en container på Musicon, Roskilde,
der rejser mellem 7 lande: Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Polen og Danmark
med personlige historier om kommunisme, konflikt, samarbejde & modstand
KunstSmedjen, Musicon
BAGTÆPPET 8
ROSKILDE
9. - 30. AUGUST 2018
“De sagde til mig: ”Du tilstår alt, lige så snart vi sender strømmen. Du siger alt. Du stikker også din egen mor!” Jeg tænkte, at det var slut - her slutter jeg. Jeg var 21 år.”
Vladimir Georgiev GOSHEV
“I ved…jeg var meget bange, især for at gøre og sige noget, jeg ikke skulle, at de så ville sende mig til Rusland igen.” Józsefné HARTMANN
SÆRARRANGEMENTER I UDSTILLINGSPERIODEN
- ALLE ER VELKOMNE:
Åbningsreception: 9. august, 18-21:
Kl. 18 - 18.30:
Åbningstaler med formand for Roskilde Kultur og Idræt Claus Larsen,
leder af Kunstsmedjen Erik Schwarzbart,
samt Mette Skeel (Moving Memories)
og Peter Campbell Bensted (WorldWideWords).
Kl. 19 - 19.30: Performance
ved Federico Corsini (kontrabas), Peter Campbell Bensted (ord), Mette Skeel (ord).
11. august, 12-17, og 18. august, 12-17. Tegneserieworkshops:
(tilmelding: metteskeel@hotmail.com):
Tegn din egen historie eller en eller flere af vidne-historierne fra udstillingen.
24. - 30. august, 12-16 miniudstilling i KunstSmedjens Galleri
med tegneserier fra workshops:
25.august, 12-22
Afsluttende event med udstilling af tegneserier fra workshops & rabalder-fest:
FØLG UDSTILLINGEN PÅ FACEBOOK: WORLDWIDEWORDS
UDSTILLINGEN ER STØTTET AF: EUROPE FOR CITIZENS
UDSTILLINGEN ER UDVIKLET OG REALISERET AF: POSTBELLUM, TJEKKIET I
SAMARBEJDE MED MOVING MEMORIES, WORLDWIDEWORDS@BYENS HUS
og KUNSTSMEDJEN, DANMARK
- en udendørs udstilling i en container på Musicon, Roskilde,
der rejser mellem 7 lande: Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Polen og Danmark
med personlige historier om kommunisme, konflikt, samarbejde & modstand
KunstSmedjen, Musicon
BAGTÆPPET 8
ROSKILDE
9. - 30. AUGUST 2018
“De sagde til mig: ”Du tilstår alt, lige så snart vi sender strømmen. Du siger alt. Du stikker også din egen mor!” Jeg tænkte, at det var slut - her slutter jeg. Jeg var 21 år.”
Vladimir Georgiev GOSHEV
“I ved…jeg var meget bange, især for at gøre og sige noget, jeg ikke skulle, at de så ville sende mig til Rusland igen.” Józsefné HARTMANN
SÆRARRANGEMENTER I UDSTILLINGSPERIODEN
- ALLE ER VELKOMNE:
Åbningsreception: 9. august, 18-21:
Kl. 18 - 18.30:
Åbningstaler med formand for Roskilde Kultur og Idræt Claus Larsen,
leder af Kunstsmedjen Erik Schwarzbart,
samt Mette Skeel (Moving Memories)
og Peter Campbell Bensted (WorldWideWords).
Kl. 19 - 19.30: Performance
ved Federico Corsini (kontrabas), Peter Campbell Bensted (ord), Mette Skeel (ord).
11. august, 12-17, og 18. august, 12-17. Tegneserieworkshops:
(tilmelding: metteskeel@hotmail.com):
Tegn din egen historie eller en eller flere af vidne-historierne fra udstillingen.
24. - 30. august, 12-16 miniudstilling i KunstSmedjens Galleri
med tegneserier fra workshops:
25.august, 12-22
Afsluttende event med udstilling af tegneserier fra workshops & rabalder-fest:
FØLG UDSTILLINGEN PÅ FACEBOOK: WORLDWIDEWORDS
UDSTILLINGEN ER STØTTET AF: EUROPE FOR CITIZENS
UDSTILLINGEN ER UDVIKLET OG REALISERET AF: POSTBELLUM, TJEKKIET I
SAMARBEJDE MED MOVING MEMORIES, WORLDWIDEWORDS@BYENS HUS
og KUNSTSMEDJEN, DANMARK
MERE INFO.
Udstillingen JA-NEJ (http://www.yes-no.eu/) fortæller tolv vidners historier fra seks europæiske lande: Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Tyskland, Polen og Slovakiet. Det er en udendørs udstilling, som i løbet af 2018 rejser mellem 7 lande: Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Polen og Danmark. Udstillingens omdrejningspunkt er historier fra vidner, som har erfaringer med det hemmelige politi under kommunismen - og handler om, hvorvidt man som individ valgte at samarbejde eller ej, og dermed bidrog til at styrke systemet eller ej. Deraf titlen: JA-NEJ.
Udstillingen JA-NEJ (http://www.yes-no.eu/) fortæller tolv vidners historier fra seks europæiske lande: Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Tyskland, Polen og Slovakiet. Det er en udendørs udstilling, som i løbet af 2018 rejser mellem 7 lande: Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Polen og Danmark. Udstillingens omdrejningspunkt er historier fra vidner, som har erfaringer med det hemmelige politi under kommunismen - og handler om, hvorvidt man som individ valgte at samarbejde eller ej, og dermed bidrog til at styrke systemet eller ej. Deraf titlen: JA-NEJ.
Hver af de tolv personer, vi møder i udstillingen, skulle på et tidspunkt beslutte sig for, om de ville gøre deres liv nemmere og mere behageligt i en ufri stat. Hvad end det hed Státní bezpečnost, Stasi, Służba Bezpieczeństwa eller andet, så hjalp det hemmelige politi til med at holde totalitære regimer ved magten.
De folk, vi som udstillingsgruppe har talt med ifm. indsamlingen af personlige historier til udstillingen, fik et direkte tilbud om at blive dets hemmelige medarbejdere. De blev forført af løfter om fordele eller overbevist af trusler. Nogle faldt for fristelsen og svarede JA, mens nogle fandt mod og sagde NEJ.
Temaet ”samarbejde med de repressive kræfter” er stadigvæk meget levende i den tidligere Østblok.
Historierne om de, der modigt afviste samarbejdet, er de mest kendte. Historierne om de andre forbliver ukendte eller får form af sensationelle mediesager. Som udstillingsgruppe ser vi det som afgørende for forståelse af den kommunistiske totalitet at vise begge sider. På begge sider stod der mennesker med særlige historier, indre motivationer og personlige nederlag. Det er vigtigt at give indblik i, ikke bare for at forstå den kommunistiske totalitarisme men for at forstå, hvad demokrati vil sige, og hvad det betyder, når det bliver sat ud af spil - som vi i øjeblikket ser flere steder i verden. Udstillingen lægger med sin interaktive karakter op til, at de besøgende reflekterer over deres egen kontekst, deres egne valg som borgere, deres politiske ledere og strukturer, deres drømme og bekymringer - og hvordan forholdet mellem individ og samfund har været, er og kan blive.
“Samarbejde” er stadig et ømt punkt. Det kan være skamfuldt. Ikke bare ift. kommunismen - men også f.eks. ifm. samarbejde med tyskere under 2. verdenskrig. Hvorfor vælger man at samarbejde, hvordan foregår det, og hvilke konskvenser har det at gør det og at lade være?
De folk, vi som udstillingsgruppe har talt med ifm. indsamlingen af personlige historier til udstillingen, fik et direkte tilbud om at blive dets hemmelige medarbejdere. De blev forført af løfter om fordele eller overbevist af trusler. Nogle faldt for fristelsen og svarede JA, mens nogle fandt mod og sagde NEJ.
Temaet ”samarbejde med de repressive kræfter” er stadigvæk meget levende i den tidligere Østblok.
Historierne om de, der modigt afviste samarbejdet, er de mest kendte. Historierne om de andre forbliver ukendte eller får form af sensationelle mediesager. Som udstillingsgruppe ser vi det som afgørende for forståelse af den kommunistiske totalitet at vise begge sider. På begge sider stod der mennesker med særlige historier, indre motivationer og personlige nederlag. Det er vigtigt at give indblik i, ikke bare for at forstå den kommunistiske totalitarisme men for at forstå, hvad demokrati vil sige, og hvad det betyder, når det bliver sat ud af spil - som vi i øjeblikket ser flere steder i verden. Udstillingen lægger med sin interaktive karakter op til, at de besøgende reflekterer over deres egen kontekst, deres egne valg som borgere, deres politiske ledere og strukturer, deres drømme og bekymringer - og hvordan forholdet mellem individ og samfund har været, er og kan blive.
“Samarbejde” er stadig et ømt punkt. Det kan være skamfuldt. Ikke bare ift. kommunismen - men også f.eks. ifm. samarbejde med tyskere under 2. verdenskrig. Hvorfor vælger man at samarbejde, hvordan foregår det, og hvilke konskvenser har det at gør det og at lade være?
Udstillingen forsøger at give et nuanceret billede af den komplekse verden, mennesker har stået i, står i og vil stå i fremover og altid. Fremfor blot at udpege helte og syndere ønsker vi at fremvise nogle af de motiver, der driver mennesker til at bakke op om et regime eller gå imod ved at sætte fokus på, hvordan det blev oplevet af de involverede vidner i samtiden - og nu. For at få en sådan nuanceret forståelse, mener vi det er nødvendigt at vise flere sider, forskellige valg, stemmer og ansigter, med forskellige liv, omstændigheder, drømme og håb.