chris rini
7. - 27. januar 2023
fernisering
lørdag 7. jan. kl. 13-16
live musik: doxy jazz
(In English below)
Chris Rinis arbejde er historiefortælling gennem menneskekroppens forhold til kamp, sårbarhed og bevægelse. De kroppe, der griber hen over hvert lærred, minder om croquis eller livstegninger, der blev set under den italienske renæssance, i 1800-tallets Paris-saloner eller en moderne college-kunstklasse, men her lægger de op til overvejelse af velkendte emner på en ny måde.
Chris Rinis arbejde er historiefortælling gennem menneskekroppens forhold til kamp, sårbarhed og bevægelse. De kroppe, der griber hen over hvert lærred, minder om croquis eller livstegninger, der blev set under den italienske renæssance, i 1800-tallets Paris-saloner eller en moderne college-kunstklasse, men her lægger de op til overvejelse af velkendte emner på en ny måde.
Rini bruger konteksten af Mixed Martial Arts til at udforske troen på, at en kunstners kald er at afspejle den moderne verden omkring dem. Gennem denne linse udøver kvinder vold mod hinanden uden ondskab, med en teknisk dygtighed normalt forbeholdt mænd. Uden undskyldning søger disse kvinder sejr gennem dominans.
Mændene i Rinis værker afslører, at selvom de udfører voldsomme handlinger, har de også en medfølende side. En beskuer af Rinis værker spurgte engang: "Hvorfor er det sådan for mænd, at de for at udtrykke sårbarhed, næsten er nødt til at dræbe hinanden?" Måske viser disse malerier de revner, der er nødvendige for at bryde igennem en rustning, der er smedet gennem århundreders konditionering.
Hvert maleri går gennem flere liv fra kulskitse, til digital farveundersøgelse til store malerier på træpaneler. Dette afspejler vores egen udvikling som individer, en illustration af ordsproget "Ingen mand træder nogensinde ud i den samme flod to gange."
Mændene i Rinis værker afslører, at selvom de udfører voldsomme handlinger, har de også en medfølende side. En beskuer af Rinis værker spurgte engang: "Hvorfor er det sådan for mænd, at de for at udtrykke sårbarhed, næsten er nødt til at dræbe hinanden?" Måske viser disse malerier de revner, der er nødvendige for at bryde igennem en rustning, der er smedet gennem århundreders konditionering.
Hvert maleri går gennem flere liv fra kulskitse, til digital farveundersøgelse til store malerier på træpaneler. Dette afspejler vores egen udvikling som individer, en illustration af ordsproget "Ingen mand træder nogensinde ud i den samme flod to gange."
Se processen (30 sek.) fra kultegning over digitalt farvestudie til færdigt STORT værk på træplade:
https://www.facebook.com/100080176089901/videos/679649420226871
Chris Rini flyttede til Danmark med sin familie i marts 2022 og har ladet sig inspirere af samfundet og landskabet. Han begyndte for nylig at undervise i Grafisk Ætsning i KunstSmedjen på Musicon og skal skabe vægmalerier baseret på det danske landskab i 2023. Han udgiver en årlig bog kaldet The Fine Art of Violence, en samling af kunst og essays, der hvert år er en kronik i Mixed Martial Arts, på chrisrini.com. Han arbejder også som tegneserietegner for hjemmesiden bloodyelbow.com.
The Fine Art of Violence
https://chrisrini.com/
https://www.facebook.com/100080176089901/videos/679649420226871
Chris Rini flyttede til Danmark med sin familie i marts 2022 og har ladet sig inspirere af samfundet og landskabet. Han begyndte for nylig at undervise i Grafisk Ætsning i KunstSmedjen på Musicon og skal skabe vægmalerier baseret på det danske landskab i 2023. Han udgiver en årlig bog kaldet The Fine Art of Violence, en samling af kunst og essays, der hvert år er en kronik i Mixed Martial Arts, på chrisrini.com. Han arbejder også som tegneserietegner for hjemmesiden bloodyelbow.com.
The Fine Art of Violence
https://chrisrini.com/
ENGLISH
Chris Rini's work is storytelling through the human body's relationship to struggle, vulnerability, and movement. The bodies that grapple across each canvas are reminiscent of the croquis or life drawings seen during the Italian Renaissance, in 19th century Paris salons, or a contemporary college art class, but ask us to consider familiar subjects doing unfamiliar things.
Rini uses the context of Mixed Martial Arts to explore the belief that an artist's calling is to reflect the contemporary world around them. Through this lens women enact violence upon each other without malice, but a technical prowess usually reserved for men. Unapologetically, these women seek victory through dominance.
The men in Rini's work, while capable of profound acts, also reveal a compassionate side. A viewer of Rini's works once asked: "Why is it that for men to express vulnerability they have to nearly kill each other?" Perhaps these paintings depcit the cracks necessary to break through an armor forged over centuries of conditioning.
Each painting goes through multiple lives from charcoal sketch, to digital color study, to large paintings on wood panels. This mirrors our own evolution as individuals, an illustration of the saying "No man ever steps into the same river twice."
Chris Rini moved to Denmark with his family in March 2022 and has been inspired by the society and landscape. He recently started teaching Etching at KunstSmedjen på Musicon and will be creating murals based on the Danish landscape in 2023. He publishes an annual book called The Fine Art of Violence, a collection of art and essays chronicling each year in Mixed Martial Arts, at chrisrini.com. He also works as a cartoonist for the website bloodyelbow.com.
The Fine Art of Violence
https://chrisrini.com/
Chris Rini's work is storytelling through the human body's relationship to struggle, vulnerability, and movement. The bodies that grapple across each canvas are reminiscent of the croquis or life drawings seen during the Italian Renaissance, in 19th century Paris salons, or a contemporary college art class, but ask us to consider familiar subjects doing unfamiliar things.
Rini uses the context of Mixed Martial Arts to explore the belief that an artist's calling is to reflect the contemporary world around them. Through this lens women enact violence upon each other without malice, but a technical prowess usually reserved for men. Unapologetically, these women seek victory through dominance.
The men in Rini's work, while capable of profound acts, also reveal a compassionate side. A viewer of Rini's works once asked: "Why is it that for men to express vulnerability they have to nearly kill each other?" Perhaps these paintings depcit the cracks necessary to break through an armor forged over centuries of conditioning.
Each painting goes through multiple lives from charcoal sketch, to digital color study, to large paintings on wood panels. This mirrors our own evolution as individuals, an illustration of the saying "No man ever steps into the same river twice."
Chris Rini moved to Denmark with his family in March 2022 and has been inspired by the society and landscape. He recently started teaching Etching at KunstSmedjen på Musicon and will be creating murals based on the Danish landscape in 2023. He publishes an annual book called The Fine Art of Violence, a collection of art and essays chronicling each year in Mixed Martial Arts, at chrisrini.com. He also works as a cartoonist for the website bloodyelbow.com.
The Fine Art of Violence
https://chrisrini.com/