MARIE BERTHELSEN
17.-30. JUNI
Fernisering 17. juni kl. 13-16

MARIE BERTHELSEN:
Min store interesse for grafik startede på Århus Katedralskole, hvor min formningslærer roste mine værker voldsomt. Det gav blod på tanden!
Da jeg tog læreruddannelsen på Emdrupborg Seminarium valgte jeg formning om linjefag. Mine to inspirerende lærere var begge grafikere, så jeg lærte den svære teknik: akvatinten – fik dog aldrig brugt den som skolelærer. Blev senere ansat på deltid på Roskilde Festivalsekretariat, hvor jeg udviklede det område, der dengang blev kaldt ikke-musikalsk underholdning. Sluttede mit arbejdsliv som fuldtids kunst- og byudvikler i Roskilde Kommune.
Jeg tog et kursus i fedtsten i Kunstsmedjen på Musicon, da jeg skulle bearbejde et stort savn. Det kom der en lille ulykkelig fugl ud af, og så forstod jeg, at jeg skulle videre ad den vej. Den næste fugl blev til et årvågent ørnehoved, og så kom jeg rigtigt i gang.
Det var altså fedtstensarbejdet hos Erik Schwartzbart i Kunstsmedjen, der virkelig fik mig til at tro på mine skaberevner, så jeg tog et 2 ugers ophold i grafik på Kunsthøjskolen i Holbæk. Der fik jeg seriøst gang i min hænder igen. I starten var det figurative tryk jeg lavede – altid med et træ i fokus eller i udkanten. Drømmesyn og virkelige oplevelser i junglen, nærbilleder af bladstrukturer eller stammen. Fascination af naturen ligger lige til højrebenet. Mit andet linjefag var biologi. Siden har jeg udforsket flerfarvede linoleumstryk, monotypier og gellyprints. Det er leg fra ende til anden.
Jeg ønsker at berøre og inspirere beskueren med mine værker. Sætte fantasien i gang og bringe nyt ind i beskueren.
Til dagligt er jeg en af de TIFUGLEPÅTAGET i Byens hus i Roskilde. Fællesskabet består af professionelle dramatikere, forfattere, visuelle historiefortællere, scenografer, fundraisere samt kulturmagere, som bor eller har praksis i Roskilde.
Min store interesse for grafik startede på Århus Katedralskole, hvor min formningslærer roste mine værker voldsomt. Det gav blod på tanden!
Da jeg tog læreruddannelsen på Emdrupborg Seminarium valgte jeg formning om linjefag. Mine to inspirerende lærere var begge grafikere, så jeg lærte den svære teknik: akvatinten – fik dog aldrig brugt den som skolelærer. Blev senere ansat på deltid på Roskilde Festivalsekretariat, hvor jeg udviklede det område, der dengang blev kaldt ikke-musikalsk underholdning. Sluttede mit arbejdsliv som fuldtids kunst- og byudvikler i Roskilde Kommune.
Jeg tog et kursus i fedtsten i Kunstsmedjen på Musicon, da jeg skulle bearbejde et stort savn. Det kom der en lille ulykkelig fugl ud af, og så forstod jeg, at jeg skulle videre ad den vej. Den næste fugl blev til et årvågent ørnehoved, og så kom jeg rigtigt i gang.
Det var altså fedtstensarbejdet hos Erik Schwartzbart i Kunstsmedjen, der virkelig fik mig til at tro på mine skaberevner, så jeg tog et 2 ugers ophold i grafik på Kunsthøjskolen i Holbæk. Der fik jeg seriøst gang i min hænder igen. I starten var det figurative tryk jeg lavede – altid med et træ i fokus eller i udkanten. Drømmesyn og virkelige oplevelser i junglen, nærbilleder af bladstrukturer eller stammen. Fascination af naturen ligger lige til højrebenet. Mit andet linjefag var biologi. Siden har jeg udforsket flerfarvede linoleumstryk, monotypier og gellyprints. Det er leg fra ende til anden.
Jeg ønsker at berøre og inspirere beskueren med mine værker. Sætte fantasien i gang og bringe nyt ind i beskueren.
Til dagligt er jeg en af de TIFUGLEPÅTAGET i Byens hus i Roskilde. Fællesskabet består af professionelle dramatikere, forfattere, visuelle historiefortællere, scenografer, fundraisere samt kulturmagere, som bor eller har praksis i Roskilde.