thomas granslev
28 maj. - 11. juni 2019
Fernisering tirsdag 28. maj kl. 17-19
Udstillingen kan ses hver dag kl. 12-16, (onsdag kl. 12-19)
Coboboblog.dk skriver:
TAG TIL HEARTLAND…
Der er ikke så megen abstrakt kunst på denne blog, så derfor er det på tide at du nu møder en kunstner som THOMAS GRANSLEV, 51, der debuterer med sin første soloudstilling ”HEARTLAND” i Roskilde i næste uge.
Jeg besøgte ham for nylig i hans atelier lidt udenfor Roskilde, hvor han fortalte, at han har malet siden han var 18 år med lange pauser, sideløbende med at han spiller musik i bandet ”Lemon Lighthouse”.
Thomas kan beskrives som en fribytter, der helst vil bestemme selv, være udendørs i naturen og i mange år har haft et kreativt arbejde i eget tækkemands-firma ved siden af sit kunstneriske liv.
Tidligere var han, efter eget udsagn, måske så sensitiv i en følelse af ikke at høre til nogen steder, at han tillagde sig mental hård hud for at blive mere robust og være i kontrol. Nu er der for alvor kommet en adgang ind til et sårbart, melankolsk, men også stærkt sted, hvor ud fra meget ekspressive malerier skabes med stor kraft.
”Spontan neoekspressionistisk i form og farve” – med sådanne ord beskrives han af Duettoarts.com som er et amerikansk galleri, der repræsenterer ham.
Og at han ER spontan og ekspressionistisk ser man straks når man træder ind i atelieret.
HEARTLAND…
Thomas maler på følelser – på det han kalder Heartland – hjertets land. Sorg, vrede, anger – ja, alle former for emotioner … og det giver ham nogle gange pause rent mentalt fra at være et sensitivt menneske, nemlig når han er i flow i maleprocessen.
Alle følelser er naboer, og det, der er, skal ud. Han bruger meget musik, f.eks. Chet Baker eller Rammstein, hvilket også kan give tomme perioder oveni hovedet, hvor han bare er i det, han laver, og er i flow.
Thomas har et princip i sit arbejde: Man må ikke være bange, og aldrig bange for at lave fejl. Maleriet skal give mening for ham selv – og i processen er det kun ham selv, der bestemmer, også når han fejler. Han kan godt lide at man kan fornemme at der har været en proces bag et billede. At det kan ses at der er blevet kæmpet med det, og at maleriet har spor af, at der er blevet arbejdet.
Og du skal være modig – du skal selv kunne mærke maleriet, siger han, det skal vibrere og skabe genklang i dig, og farver og rytme skal påvirke dig emotionelt.
At holde igen skal man også kunne, når noget er på vej, kan han finde på at holde det nede, indtil det er modnet og klar til at komme ud i en ”ekspression”.
HVORFOR ABSTRAKT KUNST?
I figurativ kunst synes Thomas Granslev at vi ofte sætter det, vi ser, i kasser med det samme, og så er billedet serveret. I den abstrakte kunst kan han lide, at oplevelsen er åben og fortolkningen helt fri. Vi kan bruge vores fantasi og sanselighed og får ikke noget svar. Han har mærket efter i sig selv og spurgt hvad det er, han selv tænder på? Og det er f.eks. Anselm Kiefer og den tidlige Per Kirkeby, samt Gustav Klimt pga. farverne og hans stemninger, når han beskriver det forarmede menneske, selv om sidstnævnte absolut er figurativ.
Samtidig får du små gaver, når du maler abstrakt, siger han. Pludselig opstår små figurationer eller overraskende farvekombinationer, der med ét står meget stærkt.
Men en særlig opgave for en abstrakt kunstner er også at kunne samle værket, så det overordnet ligner noget andet end ”rent smøreri”. Der skal være detaljer, en eller anden form eller rytme og en visuel farvestyring for at værket fungerer.
Det sjove er, at når vi mennesker ser på abstrakt kunst, leder vi næsten altid efter figurationen i det. Vores øje søger mening, holdepunkter og struktur, og selv om vi ikke leder bevidst efter motiver, gør vores hjerne det. I hvert fald for det meste.
PROCESSEN…
Han arbejder med tynde laserende lag med spatel oveni tykke lag, eller omvendt. Og når farven er på fladen, arbejder han med spontane strøg med spatelen, så hans rytme opstår og det evt. ender med at beskuerens øje bliver sendt ud af billedet. Han arbejder en del med at lukke beskueren ud – hvor vi kan slippe væk, et roligt sted på fladen, eller en rytmisk udgang.
Der skal være kant i billedet, så det kan mærkes – han kan se, når det ”ikke er nok”. Bliver det for pænt må der simpelthen gøres noget ved billedet. Det skal rive visuelt…
Hvad vil han gerne have at folk får ud af hans billeder? Det glæder ham hvis de bliver berørt og får noget ud af dem. Det er billeder, der skal gro på folk. Om to år ser du måske noget andet, spejler noget andet af dig selv i dem end du gør, den dag, du ser dem første gang.
Ligeledes skal tekstur, dybde mm opleves i virkeligheden, idet et fladt foto på de digitale medier ikke yder værkerne retfærdighed. Thomas Granslevs værker kræver at man fordyber sig lidt i dem, hvis de skal ”trænge ind”. Det er hjertet i beskueren han ønsker at gribe i udstillingen.
Thomas’ drøm er at komme til at male kæmpemalerier, i New York eller herhjemme.
Men nu skal vi lige se hans debutudstilling først – på Musicon i Kunstsmedjen, Bagtæppet 8, Roskilde.
Der er fernisering på Heartland tirsdag den 28/5 kl. 17-19.
Til 11/6.
TAG TIL HEARTLAND…
Der er ikke så megen abstrakt kunst på denne blog, så derfor er det på tide at du nu møder en kunstner som THOMAS GRANSLEV, 51, der debuterer med sin første soloudstilling ”HEARTLAND” i Roskilde i næste uge.
Jeg besøgte ham for nylig i hans atelier lidt udenfor Roskilde, hvor han fortalte, at han har malet siden han var 18 år med lange pauser, sideløbende med at han spiller musik i bandet ”Lemon Lighthouse”.
Thomas kan beskrives som en fribytter, der helst vil bestemme selv, være udendørs i naturen og i mange år har haft et kreativt arbejde i eget tækkemands-firma ved siden af sit kunstneriske liv.
Tidligere var han, efter eget udsagn, måske så sensitiv i en følelse af ikke at høre til nogen steder, at han tillagde sig mental hård hud for at blive mere robust og være i kontrol. Nu er der for alvor kommet en adgang ind til et sårbart, melankolsk, men også stærkt sted, hvor ud fra meget ekspressive malerier skabes med stor kraft.
”Spontan neoekspressionistisk i form og farve” – med sådanne ord beskrives han af Duettoarts.com som er et amerikansk galleri, der repræsenterer ham.
Og at han ER spontan og ekspressionistisk ser man straks når man træder ind i atelieret.
HEARTLAND…
Thomas maler på følelser – på det han kalder Heartland – hjertets land. Sorg, vrede, anger – ja, alle former for emotioner … og det giver ham nogle gange pause rent mentalt fra at være et sensitivt menneske, nemlig når han er i flow i maleprocessen.
Alle følelser er naboer, og det, der er, skal ud. Han bruger meget musik, f.eks. Chet Baker eller Rammstein, hvilket også kan give tomme perioder oveni hovedet, hvor han bare er i det, han laver, og er i flow.
Thomas har et princip i sit arbejde: Man må ikke være bange, og aldrig bange for at lave fejl. Maleriet skal give mening for ham selv – og i processen er det kun ham selv, der bestemmer, også når han fejler. Han kan godt lide at man kan fornemme at der har været en proces bag et billede. At det kan ses at der er blevet kæmpet med det, og at maleriet har spor af, at der er blevet arbejdet.
Og du skal være modig – du skal selv kunne mærke maleriet, siger han, det skal vibrere og skabe genklang i dig, og farver og rytme skal påvirke dig emotionelt.
At holde igen skal man også kunne, når noget er på vej, kan han finde på at holde det nede, indtil det er modnet og klar til at komme ud i en ”ekspression”.
HVORFOR ABSTRAKT KUNST?
I figurativ kunst synes Thomas Granslev at vi ofte sætter det, vi ser, i kasser med det samme, og så er billedet serveret. I den abstrakte kunst kan han lide, at oplevelsen er åben og fortolkningen helt fri. Vi kan bruge vores fantasi og sanselighed og får ikke noget svar. Han har mærket efter i sig selv og spurgt hvad det er, han selv tænder på? Og det er f.eks. Anselm Kiefer og den tidlige Per Kirkeby, samt Gustav Klimt pga. farverne og hans stemninger, når han beskriver det forarmede menneske, selv om sidstnævnte absolut er figurativ.
Samtidig får du små gaver, når du maler abstrakt, siger han. Pludselig opstår små figurationer eller overraskende farvekombinationer, der med ét står meget stærkt.
Men en særlig opgave for en abstrakt kunstner er også at kunne samle værket, så det overordnet ligner noget andet end ”rent smøreri”. Der skal være detaljer, en eller anden form eller rytme og en visuel farvestyring for at værket fungerer.
Det sjove er, at når vi mennesker ser på abstrakt kunst, leder vi næsten altid efter figurationen i det. Vores øje søger mening, holdepunkter og struktur, og selv om vi ikke leder bevidst efter motiver, gør vores hjerne det. I hvert fald for det meste.
PROCESSEN…
Han arbejder med tynde laserende lag med spatel oveni tykke lag, eller omvendt. Og når farven er på fladen, arbejder han med spontane strøg med spatelen, så hans rytme opstår og det evt. ender med at beskuerens øje bliver sendt ud af billedet. Han arbejder en del med at lukke beskueren ud – hvor vi kan slippe væk, et roligt sted på fladen, eller en rytmisk udgang.
Der skal være kant i billedet, så det kan mærkes – han kan se, når det ”ikke er nok”. Bliver det for pænt må der simpelthen gøres noget ved billedet. Det skal rive visuelt…
Hvad vil han gerne have at folk får ud af hans billeder? Det glæder ham hvis de bliver berørt og får noget ud af dem. Det er billeder, der skal gro på folk. Om to år ser du måske noget andet, spejler noget andet af dig selv i dem end du gør, den dag, du ser dem første gang.
Ligeledes skal tekstur, dybde mm opleves i virkeligheden, idet et fladt foto på de digitale medier ikke yder værkerne retfærdighed. Thomas Granslevs værker kræver at man fordyber sig lidt i dem, hvis de skal ”trænge ind”. Det er hjertet i beskueren han ønsker at gribe i udstillingen.
Thomas’ drøm er at komme til at male kæmpemalerier, i New York eller herhjemme.
Men nu skal vi lige se hans debutudstilling først – på Musicon i Kunstsmedjen, Bagtæppet 8, Roskilde.
Der er fernisering på Heartland tirsdag den 28/5 kl. 17-19.
Til 11/6.